Gdzie szukać pracowników? Poradnik dla dużych firm

W dzisiejszych czasach poszukiwanie pracowników nie jest łatwym zadaniem. Kiedyś wystarczyło opublikować ogłoszenie czy powiesić baner na ogrodzeniu, a pracownicy sami się zgłaszali. W ostatnich latach doszło jednak do ogromnej przemiany. Trudno jest pozyskać nie tylko wysoce wykwalifikowanych specjalistów. Przedsiębiorcy stają w obliczu wyzwania również, kiedy poszukują pracowników fizycznych, zwłaszcza jeśli mowa o większej grupie pracowników potrzebnych w szybkim czasie.

Ten wpis przeznaczony jest właśnie dla pracodawców poszukujących dużych grup pracowników fizycznych, potrzebnych do pracy w stosunkowo krótkim czasie. Czego dowiesz się z artykułu:

  • Od czego zacząć rekrutację?
  • Jak przygotować ogłoszenie na dane stanowisko?
  • Gdzie szukać pracowników w Twojej branży?
  • Gdzie szukać pomocy przy rekrutacji pracowników?
  • Jaką wybrać formę zatrudnienia?

Rekrutacja – Od czego zacząć?

Kiedy pracodawca szuka pracownika, najważniejszą kwestią staje się szczegółowe określenie wymagań względem kandydatów. Zacznij więc od spisania niezbędnych kompetencji oraz zadań, jakie będą należały do ich obowiązków. Taki opis stanowiska przyda Ci się w przyszłości wielokrotnie, więc warto zainwestować czas, by wykonać go rzetelnie.

Kolejnym krokiem jest dokładne określenie warunków, jakie możesz zaoferować. Obecnie na rynku pracy standardem jest przerwa śniadaniowa oraz odzież robocza. Osoby poszukujące pracy przyzwyczajone są do jasno określonych warunków. Mówimy nie tylko o miejscu świadczenia pracy, godzinach, czy dniach wolnych. Coraz częściej pojawiają się dodatkowe udogodnienia, takie jak zorganizowane i sfinansowane przez pracodawcę dojazdy do pracy. Co istotne, stawka również powinna być atrakcyjna. Dlatego zrób wcześniej rozeznanie i sprawdź ile płacą konkurencyjne firmy z Twojej branży.

Wykonanie powyższych czynności jest niezbędne, nawet jeśli finalnie zdecydujesz się na alternatywną formę zatrudnienia, czyli skorzystanie z pomocy firmy zewnętrznej. Do wyboru masz co najmniej dwa rozwiązania. Skorzystanie z usług outsourcingu pracowniczego bądź agencji pracy tymczasowej.

O różnicach pomiędzy tymi usługami przygotowaliśmy osobny wpis. Jeśli chcesz poznać te różnice, kliknij tutaj: Outsourcing pracowniczy a agencja pracy tymczasowej — jakie są różnice?

Co powinna zawierać oferta pracy?

Przystępując do przygotowania opisu stanowiska, stanowiącego ważną część wszystkich ofert pracy, powinieneś pamiętać o podstawowych elementach, które należy w nich umieścić, są to:

  • szczegółowo opisany zakres obowiązków;
  • widełki wynagrodzenia;
  • informacja o formie współpracy (rodzaju umowy);

Wyniki badań prowadzonych na rynku pracy wskazują, że są to podstawowe dane, jakich oczekują od ogłoszenia potencjalni kandydaci.

Fot. Grupa myśli, o tym jak prawidłowo zająć się poszukiwaniem pracowników by znaleźć dobrego pracownika?

Rekrutacja – gdzie szukać pracowników?

Internet zdominował wiele dziedzin naszego życia oraz podejście do rozwiązywania wszelkiego rodzaju problemów. Nic więc dziwnego, że również poszukiwania pracowników rozpoczynamy najczęściej właśnie w internecie.

Czy wiesz, gdzie szukać pracowników w internecie?

Do wyboru mamy dziesiątki portali oraz setki forów, czy grup w mediach społecznościowych. Różnią się one od siebie popularnością, zasięgiem wśród różnych branż oraz modelem biznesowym. Ogłoszenia o dużym zasięgu są płatne a ceny w portalach ogłoszeniowych raczej wyrównane. Za publikację ogłoszenia w popularnych serwisach zapłacimy około tysiąca złotych miesięcznie.

Niestety te wszystkie działania nie dają żadnej gwarancji, że uda się szybko znaleźć pracownika, a co dopiero grupę pracowników.

Nie ograniczaj się do portali dedykowanych poszukiwaniu pracy

Oczywiście warto zacząć od podstaw. Koniecznie umieść ogłoszenie z ofertą pracy na swojej stronie internetowej. Większość firm produkcyjnych ma na stałe zamieszczoną informację o pracy dla spawaczy, magazynierów oraz wszelkich, stale potrzebnych specjalistów konkretnej branży. To jest oczywiście bardzo dobra praktyka, ponieważ pomaga budować w świadomości lokalnej społeczności wizerunek pracodawcy.

Programy stażowe i praktyki

Jeśli już mowa o budowaniu wizerunku pracodawcy, a Twoja firma działa mocno lokalnie, koniecznie zainwestuj czas i podejmij aktywną współpracę ze światem nauki, tj. grupami i stowarzyszeniami studenckimi oraz biurami karier. Zorganizuj programy stażowe i praktyki. Chociaż jest to działanie czasochłonne, to jednak z pewnością przyniesie pozytywne skutki w przyszłości.

Pomoc przychodzi z zewnątrz

Co jednak robić, kiedy zamieszczone ogłoszenie nie przynosi oczekiwanych efektów? Deadliny nas gonią a w firmie brakuje mocy przerobowych. Rekrutacja wewnętrzna czy polecenia pracownicze sprawdzają się bardziej w przypadku pojedynczych stanowisk. W jaki inny sposób możesz szukać pracowników?

Migranci zarobkowi

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że pod koniec 2021 r. na polskim rynku pracy było około 140 tys. wakatów. Jednocześnie stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce w trzecim kwartale 2022 r. utrzymuje się na niskim poziomie i wynosi jedynie 5,2%. Jest to jeden z powodów, dla którego ogromną grupę pracowników stanowią w Europie migranci zarobkowi.

Outsourcing pracowniczy

Z pomocą przychodzi elastyczna forma zatrudnienia, jaką jest usługa outsourcingu pracowniczego. Odgrywa on coraz większą rolę w czasach, kiedy koszty związane z utrzymaniem pracowników rosną, a przyszłość jest niepewna.

Jest to idealne rozwiązanie w przypadku zapotrzebowania na pracowników produkcyjnych, ponieważ polega na wynajęciu od firmy outsourcingowej pracowników do wykonywania zadań, które nie są rdzeniem działalności organizacji. Co ważne usługa ta ma coraz więcej zwolenników. Jak wynika z raportu Deloitte Global Shared Services and Outsourcing Survey, które opublikowano w 2022 r., aż 80% właścicieli firm jest zadowolonych z umów outsourcingowych.

Więcej na temat działania outsourcingu pracowniczego dowiesz się z artykułu “Outsourcing pracowniczy — co to jest i na czym polega?”

Fot. Nowe stanowisko, czyli przeszkolenie pracowników jest konieczne w różnych branżach.

Podsumowanie

Jedną z największych zalet outsourcingu pracowniczego jest czas pozyskania wyszkolonych pracowników. Dzięki usłudze outsourcingu pracowniczego w Worklife możesz mieć ich w firmie nawet w ciągu 3 tygodni. A co więcej — outsourcing pracowniczy jest opłacalny również dla osób podejmujących zatrudnienie.

Outsourcing pracowniczy sprawdza się w większości branż, dlatego warto przyjrzeć się bliżej tej usłudze i sprawdzić, czy pozwoli Ci na sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem. Jeśli chcesz, możesz to zrobić już dziś — za pomocą bezpłatnej konsultacji z Worklife.

Skonsultuj z nami swoje zapotrzebowanie na pracowników. W trakcie krótkiej rozmowy sprawdzimy, czy model outsourcingu pracowników pasuje do Twojej organizacji.

Źródła:

  1. „Cudzoziemcy ratują fabryki i magazyny”, https://www.rp.pl/rynek-pracy/art37802541-cudzoziemcy-ratuja-fabryki-i-magazyny; dostęp z dnia 6.02.2023
  2. „Aktywność ekonomiczna ludności Polski – 3 kwartał 2022 r.”, Główny Urząd Statystyczny 2023
  3. https://www.gov.pl/web/rodzina/stopa-bezrobocia-w-grudniu-na-poziomie-52; Dostęp z dnia 3.02.2023