6 największych mitów o outsourcingu pracowniczym

W dyskursie o outsourcingu pracowniczym roi się od mitów i nieporozumień. Czy jest w nich jakieś ziarno prawdy? Z tego wpisu dowiesz się, jakie jest źródło nieporozumień i kontrowersji, które są związane z outsourcingiem pracowniczym.

Co znajdziesz w artykule:

  • Mit 1. Poprzez outsourcing pracowników częściowo tracisz kontrolę nad firmą
  • Mit 2. Outsourcing pracowniczy obniża jakość
  • Mit 3. W outsourcingu pracowniczym chodzi tylko o zmniejszenie kosztów
  • Mit 4. Outsourcing pracowniczy to koszmar prawny dla przedsiębiorców
  • Mit 5. Outsourcing i leasing pracowniczy to jest to samo
  • Mit 6. Na korzyści z outsourcingu pracowniczego trzeba długo czekać

Perspektywa globalnej recesji na horyzoncie i wysoka inflacja to nie są idealne warunki do rozwoju firmy. Wielu właścicieli firm szuka sposobu na to, jak rozwiązać te problemy. Dlatego właśnie teraz, kiedy koszty zatrudnienia pracowników rosną, warto przyjrzeć się bliżej usłudze, jaką jest outsourcing pracowniczy.

Jeśli nie wiesz, co to jest outsourcing pracowniczy, przejdź do wpisu: Outsourcing pracowniczy — czym jest i na czym polega?

Mit 1. Poprzez outsourcing pracowniczy częściowo tracisz kontrolę nad firmą

Pierwszym mitem o outsourcingu pracowniczym jest przekonanie, że to usługa, która powoduje, że przedsiębiorca traci kontrolę nad zadaniami zleconymi outsourcingowanym pracownikom. Proces myślowy odpowiedzialny za ten mit polega na tym, że skoro nie możesz kontrolować zewnętrznych pracowników, to nie możesz panować nad efektami wykonanych przez nich zadań.

A jak to wygląda w rzeczywistości? Kiedy korzystasz z outsourcingu pracowniczego, podpisujesz umowę z firmą outsourcingową i rozliczasz się na podstawie wyników pracy outsourcingowanych pracowników. Outsourcer bezpośrednio nadzoruje ich pracę, a raporty z wykonania konkretnych zadań lądują na Twoim biurku. Jeśli cokolwiek pójdzie nie tak — możesz zgłosić to firmie outsourcingowej, która zajmie się rozwiązaniem problemu. Dzięki temu zachowujesz kontrolę nad zadaniami w swojej firmie, ale bez angażowania się w szczegóły.

Mit 2. Outsourcing pracowniczy obniża jakość

Niektórzy uważają, że outsourcing pracowniczy obniża jakość usług. Tymczasem to, jaka będzie jakość usług świadczonych przez zewnętrznych pracowników zależy od firmy outsourcingowej, którą wybierzesz na swojego partnera biznesowego. Nie będziesz mieć problemu z jakością usług, jeśli wybierzesz firmę outsourcingową, która potrafi zadbać o satysfakcjonujące Cię rezultaty. Możesz skorzystać z usług firmy outsourcingowej, która jest wyspecjalizowana w rekrutowaniu i zatrudnianiu dokładnie takich pracowników, jakich potrzebujesz.

Kwestia niskiej lub słabej jakości wykonywanych zadań zależy wyłącznie od outsourcera. Warto przyjrzeć się tutaj danym Deloitte Global Shared Services and Outsourcing Survey, które opublikowano w 2022 r. Według tego raportu aż 80% właścicieli firm jest zadowolonych z umów outsourcingowych, a tylko 10% stwierdziło, że planuje zrezygnować z tego rozwiązania ze względu na niską jakość, w ramach której odbywa się świadczenie usług.

Pojęcie outsourcingu oznacza wydzielenie ze struktury firmy określonych funkcji i przekazanie ich do realizacji podmiotowi zewnętrznemu.

Mit 3. W outsourcingu pracowniczym chodzi tylko o cięcie kosztów

Kolejnym mitem o outsourcingu pracowniczym jest przekonanie, że jedyną korzyścią, jaką przynosi są oszczędności, czyli wszystko sprowadza się do zmniejszenia kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników. Oczywiście — jest to istotna zaleta — ale nie jedyna i wcale nie najważniejsza.

Przede wszystkim outsourcing pracowniczy otwiera pracodawcom drogę do szybkiego pozyskania wykwalifikowanych specjalistów. Ponadto jest to usługa, która odciąża Twoją firmę od realizowania zadań, które nie są najważniejsze z punktu widzenia jej konkurencyjności. Oba te aspekty są bardzo ważne, zwłaszcza że polscy pracodawcy mają coraz większe trudności z rekrutacją potrzebnych pracowników. Dzięki outsourcingowi pracowniczemu Twój zespół może skoncentrować się na tym, co zrobić, by dostarczać klientom lepsze produkty lub usługi oraz jak to zrobić szybciej, niż konkurencja.

Mit 4. Outsourcing pracowniczy to koszmar prawny dla przedsiębiorcy

Mniemanie, że korzystanie z outsourcingu pracowniczego jest koszmarem prawnym dla firmy, jest niestety rezultatem nadużyć przedsiębiorców, którzy pozorowali proces outsourcingu, aby nie odprowadzać m.in. składek ZUS. Pojawiające się nadużycia były odkrywane podczas kontroli i kwestionowane przez sądy, które obligowały do zapłaty zaległych należności. Podkreślmy to jeszcze raz — problem nie tkwił w wadliwości usługi outsourcingu pracowniczego, ale w nadużyciach, których dopuszczali się przedsiębiorcy.

Takie zagrożenie nie będzie Cię dotyczyć, jeśli Twoja umowa o outsourcing pracowniczy będzie chronić interesy Twojej firmy, a obie strony — insourcer i outsourcer będą działać zgodnie z jej zapisami.

Sprawdź też:

Mit 5: Outsourcing pracowniczy i leasing pracowniczy to jest to samo

Ani pod kątem koncepcji, ani pod kątem prawnym usługi outsourcingu i leasingu pracowniczego nie są do siebie podobne. Leasing pracowniczy polega na wypożyczeniu pracownika od innej firmy, dzięki czemu możesz tymczasowo zostać jego pracodawcą (z akcentem na tymczasowo). Z kolei outsourcing pracowniczy polega na wynajęciu pracowników od firmy outsourcingowej do wykonywania zadań, które nie są rdzeniem działalności organizacji. To usługa, która pomaga rozwijać firmę, dzięki możliwości koncentrowania się tych obszarach, które stanowią o jej przewadze konkurencyjnej.

Dowiedz się więcej: Czym się różni leasing pracowniczy od outsourcingu pracowniczego?

Możesz wypożyczyć pracowników w ramach usług agencji zatrudnienia lub firmy outsourcingowej.

Mit 6: Na korzyści z outsourcingu pracowników trzeba długo czekać

Przekonanie, że korzyści z outsourcingu pracowniczego nie są natychmiastowe jest mitem. Zwróć uwagę, że rekrutacja, zatrudnienie i szkolenie nowego pracownika zajmują średnio około 6 miesięcy. Tymczasem, dzięki usłudze outsourcingu pracowniczego w Worklife możesz mieć przeszkolonych pracowników nawet w ciągu 3 tygodni. Co więcej, efekty pracy zewnętrznych pracowników zostaną ustalone już od pierwszego miesiąca ich pracy i to na ich podstawie będzie rozliczana faktura. Tak więc, w czasie, w którym zatrudniony przez Ciebie pracownik wciąż będzie się szkolił i nie będzie przynosił żadnych zysków, outsourcingowani pracownicy z Worklife będą pracować pełną parą. A co więcej — outsourcing pracowniczy jest także opłacalny dla osób podejmujących zatrudnienie.

Podsumowanie

Nieporozumienia i mity, które narosły wokół outsourcingu pracowniczego są najczęściej rezultatem niewiedzy lub niepoprawnego wdrożenia tej usługi — dlatego nie można im wierzyć. Tymczasem outsourcing pracowniczy to rozwiązanie, które może stanowić główną przewagę konkurencyjną Twojej firmy. Odgrywa coraz większą rolę w czasach, kiedy koszty związane z utrzymaniem pracowników rosną i większego znaczenia nabierają elastyczne formy zatrudnienia. Wykorzystanie outsourcingu pracowniczego pozwala przedsiębiorcom szybciej reagować na zmiany na rynku i oferować bardziej konkurencyjne usługi, a zaoszczędzony czas na zarządzaniu pracownikami przeznaczyć na rozwijanie coraz bardziej dopasowanych do klientów i wartościowych rozwiązań.

Outsourcing pracowniczy sprawdza się w większości branż, dlatego warto przyjrzeć się bliżej tej usłudze i sprawdzić, czy pozwoli Ci na sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem. Jeśli chcesz, możesz to zrobić już dziś — za pomocą bezpłatnej konsultacji z Worklife.

Skonsultuj z nami swoje zapotrzebowanie na pracowników. W trakcie krótkiej rozmowy sprawdzimy, czy model outsourcingu pracowników pasuje do Twojej organizacji.